יאיר לפיד מבקר הספרות

רצה הגורל ותוך עשרים וארבע שעות אני מפרסם שני פוסטים על יאיר לפיד. לרדת על לפיד זו קלישאה ואני משתדל להימנע מקלישאות (וגם זו קלישאה). אבל הפוסט הזה נובע מדברים שפורסמו היום בויינט ובעיניי חשוב להגיב עליהם.

ובהערת אגב: אם לפיד היה סינקדוכה של הבורגנות הישראלית (כלומר פרט המייצג את הכלל) היה מצבנו טוב. מדובר באדם שיש לו כבוד כן לתרבות, וגם – אני מנחש – אדם טוב לב במישור האישי ומצפוני. הבעייה שלפיד הוא לא סינקדוכה, אלא מיטונימיה (הצגת דבר אחד באמצעות דבר אחר) של הבורגנות הישראלית. עלה התאנה הייצוגי שלה, שמביא להתעלמות מגסותה, חומרניותה והאינדיבידואליות הקיצונית של הבורגנות הזו (והמשפחתיות הישראלית המפורסמת בדביקותה, יותר משהיא עוינת את האינדיבידואליות היא עוינת את מושג "החברה") . מלבד זאת הבעיות עם לפיד הן החנפ – טוב, אבל די, זו הרי קלישאה, סיכמנו.

 

ובכן, מה הקפיץ אותי?

אתר ynet יצא היום בפרוייקט חדש. "ספר החודש" שמו. במתכונת אופרה וינפרי (כך במוצהר) ייבחר מדי חודש ספר מומלץ על ידי "מיטב אנשי התרבות של ישראל". הממליץ הראשון הוא, ובכן, יאיר לפיד http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3501992,00.html.

ברשימה כתובה נאה, כיד כשרונו כבעל טור, מציג לפיד, אחרי הקדמה ארוכה, את הספר שבחר: "אם החיטה" של מיקי בן כנען. עד כאן הכל טוב, לא?

 

אז זהו, שלא. כי דבר אחד ויחיד אין ברשימה הזו – ולכן ההקדמה הלא-קשורה לספר, של לפיד, ארוכה כל כך – והדבר שאין בה הוא התייחסות עניינית לספר. הרשימה של לפיד כתובה, כאמור, באופן נאה (למעט טענתו שטולסטוי ישב במלון בתאילנד, שהיא, בתשעים אחוזים, טענה מופרכת). אבל דבר אחד ויחיד אין בה: ביקורת ספרות.

כי כשלפיד בא סוף סוף לדבר על הספר מה הוא אומר עליו? ובכן מיקי בן כנען, אני מצטט, "יודעת לכתוב". מה זה אומר שבן-כנען "יודעת לכתוב"? היא כותבת "כתיבה של ממש. האמנות הננטשת לאיטה של הסיפור, שבה יש דמויות, ויש עלילה, ויש דמיון, ויש (המון) הומור, ויש תנועה פנימה והחוצה בין הריאלי לפנטסטי, ויש נקודת מוצא לא הגיונית (ושוב, מצחיקה), שהופכת עם הדיפדוף להיגיון משל עצמה וכובשת אותך". מכיוון שלפיד מרגיש שהקטלוג הקלישאי הזה (דמויות – יש, עלילה – יש, הומור – יש וכו') אינו מספיק, הוא מחזק את קביעתו בדקלרטיביות חלולה: "נכבשתי. יש הבדל. קרה לי מה שקורה רק במחיצתה של ספרות טובה באמת: המציאות סביבי נמוגה לאיטה, עד שהוחלפה בזו של המילים". למה הספר של מיקי בן כנען טוב? כי הוא טוב! כי נכבשתי! מה כל כך מסובך להבין?

אחרי חוות הדעת ממשיך לפיד בתיאור תקציר העלילה ומוציא מעז (חוסר הסבלנות להסביר על מה הספר) מתוק: "אני מניח שלא הבנתם כלום מהתיאור הזה, וככה עדיף. מפני שהספר הזה הכריח אותי לנטוש גם את החלק מעולמי הטלוויזיוני שבו אתה מוכרח לסכם כל דבר בשני משפטי סאונד-בייט בהירים וברורים". הבנתם? זה שלא הבנתם זה טוב! הבנתם? כי ככה זה ספרות, סמטוכה אחת גדולה ורוחנית לעילא. מקסים, לא?

ומה עוד? אז זהו – שזהו. כלומר מטקסט של כמה מאות מלים, שמתחיל בהקדמה ארוכה על כמה זה יפה שמפרגנים סוף סוף (שיש בה שארם לא מבוטל, כי לפיד מתייחס לביקורות הרגילות על כתיבתו ואישיותו) ומסתיים בהערה על העטיפה ובפנייה נרגשת של אחוות סופרים למיקי בן כנען, מעשה הביקורת גופא, כלומר ההסבר למה הספר ראוי לקריאה, מסתכם בכמה משפטים קלישאתיים וחלולים בודדים.

 

 

אני, שמקצועי הוא מבקר ספרות, כמובן, נוגע בדבר, אבל אשתדל לשכנע אתכם שאין כאן עניין אישי.

כי "הביקורת" הזו של לפיד היא חלק מתופעה: סלבריטיזציה של ביקורת הספרות (שדוגמאות שלה פולשות גם למוספי הספרות בעיתונים עצמם), סלבריטיזציה שיכולה לפגוע קשות ביצירה הישראלית החיה. כי אם ספרים ייפלו ויקומו בשבט פיהם של סלבריטאים, שאינם מכירים את היצע הספרים הנוכחי, שמקצועם אינו מאפשר להם לערוך השוואות בין הספרים (וחלק ממקצוע הביקורת נשען על השוואות ויחסיות), שלא הקדישו את עצמם לבחינת ספרים ולהערכתם, שטעמיהם הספרותיים אינם מנומקים ואינם מאפשרים לקוראי המלצותיהם דיון מושכל והחלטה אם לקרוא בספר המומלץ בגלל טיב איכויותיו (אלא, כמו בעולם הפרסומות, מעודדים רכישת ספר בגלל הזיהוי בינו לבין הסלבריטאי הממליץ. סטייל דיסקונט= ישראלי ממזר אבל חיובי, עם טאץ' בוהימייני,השיער!, לא איש של כסף, כסף, כסף, אבל עממי, לא מתנשא, אחד מהחבר'ה, אחד שמבין בספורט= מודי בראון), השיחה הישראלית על ספרים תהפוך לדלה עוד יותר ממה שהיא כיום . במקרה הזה, סלבריטאי-על שממליץ פרי גחמה (ולדעתי פרי קריאה בביקורת הנלהבת על הספר שפרסמה עמיתתי אריאנה מלמד) על ספר מינורי ולא מזיק, שיש בו חן מסוים, אינו נזק גדול במיוחד. אבל זו, כאמור, רק ההתחלה, מבטיחים בווינט.

ובעצם "אינו נזק גדול", מה פי שח?! כי על סמך איזו קריאה מקיפה, יורשה לי לשאול, בספרות הישראלית העכשווית נבחר "אם החיטה"? כמה ספרים ישראלים קראת, מר לפיד, בשנים האחרונות שעל סמך הקריאה בהם הפנית זרקור רב עוצמה ל"אם החיטה" (ובוא נשים בצד את שאלת איכות הניתוח; נתמקד בכמות)?. הרי הבחירה השרירותית הזו – מישהו המליץ ללפיד, או ש"משהו" בו אמר לו לשלוף את הספר ממדף הספרים, או שהוא שמע משהו על הספר האקסצנטרי הזה ונראה לו מגניב והולם לדימויו להמליץ דווקא על ספר לא צפוי כל כך, לאמור: ראו איזה טעם ייחודי ונונ-קונפורמיסטי יש לי – שנעשית מתוך כוונה טובה כביכול, דוחקת ממקומם עשרות סופרים וספרים שראו אור בשנים האחרונות ושראויים לתשומת לב הרבה יותר מאשר "אם החיטה". השרירותיות בה מורעפת – וניטלת – תשומת הלב לספרים במערכת כזו גורמת לרקבון בכל המערכת. עשרות כותבים מוכשרים תרפינה ידיהם מתוך הידיעה שהסיכוי שלהם להגיע אל המודעות הציבורית הוא פרי קפריזה של יאיר לפיד או מיקי חיימוביץ', יד המקרה שהסיטה את היד של עלמה ז"ק או שלמה ארצי (סתם דוגמאות) לעבר ספרם בחנות הספרים. אם נמשיל את מה שעשה לפיד לדוגמה שאולי תובן ללפיד נאמר זאת כך: נניח שמתנהל מכרז על טלפונים סלולריים לצה"ל בין שלוש החברות הגדולות והממונה על המכרז מטעם המדינה, ששמו משה פלח, נראה לו מגניב לבחור בחברה המתחילה באות דומה לאות בה מתחיל שם משפחתו. ללא בדיקת המתחרים, ללא השוואת המבצעים וכד'. זו משמעות הבחירה ב"אם החיטה".

אני מצרף את הביקורת שפרסמתי לפני כשנה על "אם החיטה" במוסף הספרותי של "מעריב". בצירוף הזה של ביקורתי אני לא רוצה להראות שאני חכם יותר מלפיד, שאני כותב טוב יותר וכד'. אני רוצה להראות דבר אחד בלבד שאני כן ולפיד לא. אני מבקר ולפיד לא. ולכן אני יודע ששומה עלי להציג לקוראים שלי את טיב הספר, את האיכויות שיש או שאין בו, ולנמק את השיפוט שלי. זו החובה המקצועית שלי כמבקר. החובה של יאיר לפיד, בהקשר הזה, היא רק להיות. שלי היא לשכנע.

 

"'אם החיטה' הוא טקסט מפתיע, 'אחר', כזה שמעמיד במבוכה את המבקר, אבל הפתעה, 'אחרות', העמדה במבוכה, אינן בהכרח ערובה לאיכות. אני כותב את הדברים בעקבות ביקורת מתפעלת מאד שהתפרסמה כבר על הרומן ושאינני שותף לה.

לפני ההערכה ואפילו לפני הצגת התוכן מילה על ההגשה. הייחוד של הרומן של מיקי בן-כנען מתבטא כבר בעטיפה. הכריכה המבריקה והחומה, שבמרכזה שמו האנכרוניסטי-כלשהו של הרומן, מזכירה כריכה של ספר קודש. מאידך מלווה הטקסט באיורים (רובם בנספח בסופו) שמעידים על תפיסה מודרניסטית-אקספרימנטלית. השילוב הזה בין אנכרוניזם לחדשנות מאפיין גם את התוכן עצמו.

 

ארבעה חלקים וזמנים נשזרים לסירוגין בחייה של גיבורה אחת חסרת שם; שניים מרכזיים ושניים פחות.

 

בחלק המרכזי הראשון סוקרת הגיבורה בגוף ראשון את חייה עד לגילה בהווה, חמישים ושמונה. העובדה המרכזית בחייה היא קוטן קומתה: 'קטנטונת, פטיט, ילדתי הזעירה, בובונת, פיצקעל'ה', אלה מקצת מכינוייה (עמ' 34). הגובה, או היעדרו, הם הגורם וגם המטאפורה לתחושת השוֹנוּת של הגיבורה בילדותה ובהמשך בחייה הבוגרים. בהיותה כבר אישה מבוגרת התחברה הגיבורה עם ההפך הגמור ממנה, אולג, נגן פיקולו ממוצא רוסי, הגבוה כמוט: 'מצאנו את עצמנו ניצבים קפואים זה לעומת זאת. קפאנו כשם שאדם קופא כשהוא רואה את בבואתו מעוותת במראה. נראינו כשני הפכים מושלמים. אולג אוסטרובסקי היה האדם הגבוה ביותר שפגשתי מימי' (עמ' 43). השניים מתחברים ואז מצטרפת אליהם צלע שלישית, רק במעט פחות חריגה, ושמה ג'וליה, אגרונומית גדולת מידות, איטלקייה וקתולית. לאחר תקופה קצרצרה של חיים בשלושה מתחברים שני הענקים בברכת הגיבורה הקטנטנה ועוקרים לקנדה.

 

חטיבת הזמן המרכזית השנייה מספרת את הרפתקאותיה המופלאות של הגיבורה בהווה. 'מאז שאני זוכרת את עצמי, חשקתי בהליקופטר אדום', מכריזה הגיבורה בפתיחת הרומן. בהגיעה לגיל חמישים ושמונה היא רוכשת לה אחד כזה מחברת יפנית, המייצרת מסוקים זעירים. היא מרכיבה בעצמה את המסוק ויוצאת לסיבובים בשמי ארצנו. במהלך שיטוטיה ובדרך מקרה מגלה הגיבורה עובדה מופלאה: הנצחת צמחים בתצלומים והעלאתם על המחשב מאוששת את הצמחים המצולמים באורח פלא. מכאן פתוחה הדרך למפעל כלכלי חובק-עולם בו מצלמת הגיבורה חלקות חקלאיות ומדבירה את הטפילים בהן באמצעות העלאתם למחשב. לצורך זה היא נעזרת באולג וג'וליה ובצמד נערים בדואים שהיא פוגשת באחת הטיסות, וליד וחמיד, ונאבקת במדבירים קונבנציונליים יותר שמנסים להתנכל למפעל שלה.

 

שני חלקים נוספים, מצומצמים כמותית, מתוארים בספר בגוף שלישי. האחד: קורותיה של הגיבורה לאחר שמסוקה הופל על ידי כוחות הביטחון הישראליים והיא נחשדה בריגול. השני: קורותיה לאחר שחרורה, כשהיא מבקרת בכפר אפריקאי בו השביחה את גידולי החיטה וזכתה מתושביו לתואר 'אם החיטה'.

 

את הנושא המרכזי של הרומן הזה, וכפי שניתן להסיק כבר מהתקציר, אפשר להגדיר במילה אחת: אקסצנטריות. בפתח הרומן מקדישה אותו המחברת 'באהבה לכל יוצאי הדופן באשר הם'; הגיבורה גם מבארת את יסוד חיבורה לנערים הבדואים בכך שכמוה 'הם לא אהבו המולה והצטופפות' (עמ' 173). האקסצנטריות הזו נוכחת בכל הרמות: הדמויות, העלילה, הלשון. הגיבורה העובדת כלבורנטית במעבדה לבדיקות שתן דווקא; אולג האוהב לנגן בעירום מלא וכולי. והשפה של הרומן גם היא: מפתיעה, מקורית, אך גם שעטנזית, אנכרוניסטית ואקסצנטרית: 'אמתחת זכרונותי'; 'רגע לפני שהמזרח ניפק אורו'; 'באבחת הרף חלה תפנית'.

 

האקסצנטריות הדומיננטית מעניקה לטקסט לכידות. לכידות מעניק לו גם התמהיל המפתיע והעקשני בין היי-טק ללואו-טק: ההבנה המופלגת של הגיבורה בתפעול מחשבים ובהרכבת מסוקים בד בבד עם חתירתה האקולוגית להבראתן של חלקות חקלאיות באמצעים אורגניים (ורצוי טלפתיים) ובכלל בעיסוק בחקלאות. התמהיל הזה משמעותי כי הוא דימוי קולע לנפש ההיפית, המשוחררת והנדיבה של הגיבורה שתעתה לישראל העכשווית וההיי-טקיסטית של שנות האלפיים.

 

אולם מה שמעניק לטקסט חדווה ואטרקטיביות אינה דווקא לכידותו אלא האופי הממזרי שמעוצבת בו האקסצנטריות. הגיבורה שייכת לזן מיוחד של אקסצנטרים: אקסצנטרים שמחים בחלקם וקוּלים. למשל, על מנת לעודד משתמשי מחשבים להביט בתמונות החֶלְקות החולות, וכך לתרום בכוח טלפתי להבראתו, יודעת הגיבורה בדיוק מה לעשות: 'סרקתי לתוך המחשב רבע נוסף משדה החמניות (…) פרסמתי את שם האתר בכמה מנועי חיפוש מרכזיים ומעל לתצלומים כתבתי (…) 'אם תואיל להתבונן במשך שלושים שניות בתצלומים שלעיל – תגלה שכושרך המיני מכפיל עצמו מיד' (עמ' 97). דוגמה אופיינית נוספת להומור הקוּלי של הגיבורה האקסצנטרית: 'לא הייתי נותנת לך חמישים ושמונה' גהרתי לעבר בבואתי בחיוך קטן (…) בשנים בהן אני שוהה בגפי למדתי לדבר לעצמי בחיבה. זה הכרחי אם את חיה לבדך ושואפת להישאר שפויה' (עמ' 26). כשחושבים על זה הטקסט הזה אינו "לא דומה לשום דבר אחר". הוא בהחלט מזכיר את הגיבורות האקסצנטריות והעלילות הפנטסטיות של קסטל-בלום מהמחצית הראשונה של שנות התשעים בהבדל אחד מרכזי: הגיבורה של בן-כנען לא סובלת משונותה אלא חוגגת אותה.

 

ניתן, לפיכך, לקרוא את הרומן כשיר הלל לאקסצנטריות, כשהעלילה הפנטסטית המוזרה, על הבראתם של שדות החיטה, היא הקרנה השלכתית של המוזרות הפסיכולוגית והפיזיולוגית של הדמויות. אם כך מדוע אני לא מתפעל? הקריטריון האמין ביותר להערכת איכותו של ספר הוא אם אתה מתגעגע אליו. העובדה הפשוטה החותכת היא שלמרות שבמהלך הקריאה התרשמתי מסגולותיו ואיכויותיו של הטקסט לא התגעגעתי אליו בהפסקות הקריאה. אולי להתחבר לרומן מיוחד, מיוחד מדי, צריך הלך רוח נדיר? אולי דווקא הקוּליות של הגיבורה מקשה על ההזדהות עם האין-פצע שלה? אולי התיאור שנתתי לעיל משדרג את הרומן והלכידות, שישנה, וההומור וחגיגת האקסצנטריות, שישנם, אינם משמעותיים בו כל כך? ואולי, פשוט, מוזרותו הקיצונית של הסיפור בעוכריו? או במילים הזועמות של סולן הסמיתס, מוריסי: 'כי המוזיקה שהם מנגנים, לא אומרת שום דבר על החיים שלי'."

  

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • מוטי סגרון  ביום פברואר 3, 2008 בשעה 6:28 PM

    יאיר לפיד הוא כפי שתיארת אותו,ימין ולא ימין מרכז ולא מרכז סופר ולא סופר לא אוהב כסף ואוהב כסף מפרגן ולא שוכח להזכיר שבעצם הוא מפרגן לעצמו סוג של ישראלי ממוצע תקוע בבנוניות של עצמו ושל כל ישראלי ממוצע נאמר 70 אחוזים האיש נרקסיסט טיפוסי

  • תגובה  ביום פברואר 3, 2008 בשעה 7:08 PM

    תלוי באיזו ביקורת מדובר, ידיעות אחרונות וווינט בעקבותיו עושים הכל בכדי להפוך יותר ויותר לעיתון לאשה, כתוב שם המון דברים, ובעצם לא רואים כלום.

    יאיר לפיד הוא הדגם המשופר של איך ידיעות רצה להראות, ועל פי לפיד מסתדרים שאר הטורים בעיתון
    מזה כמה שנים טובות.

    לגבי הביקורת שלך- אין היום נישה ממשית להשמעת נוסחה מהסוג שאתה מעלה פה לשידור, עושה הרושם
    שאין איש חפץ היום בביקורת מעמיקה, והכל רדוד מים המלח.

  • ענת פרי  ביום פברואר 3, 2008 בשעה 7:10 PM

    יאיר לפיד הוא מטרה קלה, כי כפי שאמרת הוא איננו מבקר אלא מפרסם, כמו ג'ון ויין שמפרסם מלבורו.

    יותר מרגיז לקרוא ביקורות מהללות של פרופסורים לספרות על ספרים מחורבנים, או לשמוע ממנחם פרי שעמליה כהנא-כרמון לא סופרת טובה כי היא לא מרשה לו לערוך אותה.

    יאיר לפיד אכן חנפן גדול, אבל בארץ גסות הרוח שלנו זה לא הדבר הכי גרוע.

  • עיתונאי  ביום פברואר 3, 2008 בשעה 7:26 PM

    יאיר לפיד הוא לא מטרה קלה, הוא עניין עקרוני
    במקום לחלק את העוגה ואת מה שהוא מרוויח להוסיף לשכר של עיתונאים שעובדים שנים, בחרו
    למלא אותו בכסף, בעוד האחרים רעבים ללחם.
    הבנת את זה ענת פרי?????

  • חיים  ביום פברואר 3, 2008 בשעה 7:27 PM

    הבעייה הכללית היא שבסוף היום מבקר ספרים מקצועי מוכר ספרים או מוכר מידע על ספרים ויאיר לפיד מוכר את יאיר לפיד. זה לא אותו דבר.חוץ מזה יש כאן ענין של יוניון אם יאיר לפיד יעשה הכול הוא יעשה מיליונים והרבה אחרים יהיו מובטלים.

  • ימבה מליח  ביום פברואר 3, 2008 בשעה 7:32 PM

    מה לא שמעת? איפה היית עד היום?

    אם יאיר לפיד מוכר את יאיר לפיד שימכור את עצמו בטלוויזיה כמגיש תכניות, ולא כ"עיתונאי" שמרוויח על חשבון סקטור של מאות אנשים פי מליון יותר.

    לפיד לא יכול לעשות יותר ממה שהוא עושה
    הוא עשה מספיק, התרומה שלו לא משמעותית,
    מי קורא אותו בכלל?

  • שודד הקברים מוג הלב  ביום פברואר 3, 2008 בשעה 8:41 PM

    את זו של לפיד הצלחתי לסיים, ואת הביקורת שלך הפסקתי באמצע כי היא שיעממה אותי והזכירה לי יותר מדי את שעורי הספרות בתיכון.
    אתה כתבת ביקורת המיועדת לבוגרי תואר בספרות, והוא כתב ביקורת לעם ישראל, שלא מתלהב מביטויים כמו "תפיסה מודרניסטית-אקספרימנטלית".

  • ג'ני  ביום פברואר 3, 2008 בשעה 8:53 PM

    "הקריטריון האמין ביותר להערכת איכותו של ספר הוא אם אתה מתגעגע אליו" – ואללה, צודק. תודה על האבחנה הקולעת.

    הבעיה שבסופו של דבר המשפט "לא התגעגעתי לספר" הוא קצת כמו המשפטים של לפיד, לא? כלומר אחרי כל הניתוחים המפורטים, השורה התחתונה נקבעת על ידי איזו כימיה שישנה או איננה בינך לבין הספר.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  ביום פברואר 3, 2008 בשעה 8:54 PM

    רק נבהלתי מהמחשבה מי יהיה בהמשך. נינט, ברור. גלית גוטמן, אולי, ספורטאים ושאר אנשים הרחוקים מקצועית מתחומי הספרות והרוח.

    היתכן שביקורת שתיכתב ע"י ידוענים תגרום למישהו להתחיל לקרוא ספרים?

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  ביום פברואר 3, 2008 בשעה 9:57 PM

    נינט, גוטמן ספורטאים ושחקנים כותבים היום ביקורת בעיתונות, גם אם זה לא נקרא ביקורת, אמת.

  • טלי  ביום פברואר 3, 2008 בשעה 10:21 PM

    בניגוד אליך, אריק, אני דוקא אהבתי מאוד את הספר, וזאת הביקורת שכתבתי עליו בזמנו-
    http://www.notes.co.il/tali/38930.asp

    לגבי יאיר לפיד דעתי תמיד מורכבת- כנערה צעירה גיליתי את הכתיבה שלו ובמשך שנים הקפדתי לקרוא בשקיקה את הטורים והספרים ככה שבמידה מסויימת אני שומרת לו חסד נעוריי, ומבחינות אחרות נמאסה עליי הפוזה ה"כל ישראלית" שלו, שאפילו הוא עצמו כבר צוחק עליה בביקורת הנוכחית.

    אני מסכימה שיש בעיה בקידום מכירות של ספרים בשם סלברטיאיותם של הממליצים, אבל בעולם הבלתי מושלם שבו כולנו חיים- יש הרבה יותר אנשים שיגיעו לקרוא ספרים טובים בעקבות המלצה של לפיד ומטה מאשר בעקבות המלצה שלך או שלי.
    אין ספק שהבחירה של לפיד ב"אם החיטה" היא בחירה ברנז'אית שמנסה להעביר מסר של "היי, אני גם איש רוח ולא רק כוכב תקשורת", אבל אם היא תגרום לאנשים להיחשף לספר הזה, הכל לטובה.

    במילים אחרות, המבחן, לטעמי, הוא יותר בספרים הבאים שייבחרו לפרויקט מאשר באלה שייבחרו לסקור אותם. נחכה ונראה…

  • דפנה לוי  ביום פברואר 3, 2008 בשעה 10:44 PM

    משום שהוא חד ומושחז ומלא אירוניה. מיקי בן כנען לא הסתםפקה בשיר הלל ליוצאי הדופן באשר הם, אלא דקרה וצבטה בנטייה שלנו להעריך ולחוש חום וניחומים בכל מה שרגיל ואינו תובע מאמץ מחשבתי, ביקורתיות וחריגה מנתיבים שנסללו עבורנו מראש. הביקורת שלה מערבלת כמו זרוע ענקית של מיקסר את המחשבות המקובעות שלנו על אהבה, משפחה, קריירה, הישגים ואפילו היסטוריה– וזה הופך את הספר לעמוק וחשוב בהרבה מכפי שהבנת, אריק.

    מעבר לזה, אני מסכימה אתך ועם מוריסי -שקל יותר להתחבר ליצירת אומנות שבוחנת את הפצעים שלנו. בחינה כזו מתקיימת, אני סבורה, גם במקומות שבהם אותם פצעים מוגשים בציפוי אבקת סוכר וקישוט לעוגה, ,מצחיק במיוחד ממרציפן

  • אורן  ביום פברואר 3, 2008 בשעה 10:50 PM

    יותר מדי קרדיט וכבוד אתה נותן ללפיד. הוא לא סתפ חנף – ביד אחת הוא מאונן לעצמו ובשניה הוא מתחנף – כלומר מאונן לנו. קראתי את הטור שלו (סוג של מזוכיזם) ונגעלתי מכל מילה.

    יש שם כל כך הרבה מופרכות – החל מהקביעה שהוא באמת הישראלי הממוצע (במה בדיוק הוא ממוצע? בתלוש המשכורת? במנהגי הבילוי? או בזה שהוא טורח להבהיר לנו שהוא לא היה בתאילנד בחופים ובמסאז'ים אלא במלון של המינגווי וטולסטוי, איפה שיש מלצרים עם מדים…).

    בטח לא " לא שמעתם על הספר הזה" הוא מכריז, בשביל שהוא יוכל לגלות לנו את האור. כן, לא שמענו, רק שבאותו עמוד יש בוקסה עם לינק לביקורת אל אריאנה מלמד – ביקורת שהתפרסמה באתר הפופולרי במדינה. אבל זה יאיר לפיד גילה לנו את הספר הזה…

    רק שתי דוגמאות קטנות.
    וכמו שאמרת, זה כבר קלישאה לרדת על לפיד, אבל הוא מוציא ממני סוג של רוע… טוב להתנקות.

  • אריק גלסנר  ביום פברואר 3, 2008 בשעה 10:51 PM

    ראשית, תודה על התגובות.
    שנית, אין לי בעיה עם מחלוקות על חוות דעת על ספר. להיפך, כך ראוי. אגב, במידה מסוימת צר לי שהפולמוס שהתפלמסתי בו נעשה – במקרה גמור – על גבו של ספר בעל חן מסוים ובעל התכוונות אמנותית רצינית. אני שמח למחלוקת עניינית בענייני ספרים.
    הבעיה שלי היא עם אנשים שמגיחים לזירה הספרותית, בלי להכיר את הספרות הנכתבת כאן, שולפים ספר אחד בציצת ראשו ונמוגים אל אולפן שישי.

  • חן  ביום פברואר 3, 2008 בשעה 11:51 PM

    לי נראה שיאיר לפיד הוא אפקטיבי כמו רשימת רבי המכר, ז"א לעיסה מעגלית של אותם ספרים ואותם סופרים. ואם גם מדובר בספר "איכותי", "מיוחד", "שונה", "עתידני"- מה טוב…
    איש הרנסאנס, יאיר לפיד, ממליץ לנו, בואו ננסה משהו שונה הפעם…

  • אור  ביום פברואר 4, 2008 בשעה 12:16 AM

    אריק
    הוא לא "מגיח לזירה הספרותית", הוא בסהכ ממליץ (ולא כותב ביקורת!) על ספר שאהב. כמו המלצה מעט יותר מתוקשרת של מוכר בצומת ספרים.אם ההמלצה נובעת מאינטרס כזה או אחר או מחוסר בקיאות בשדה הספרותי, זה לא שונה ממה שקורה במדורי ספרות ותרבות אחרים. אני עדיין מעדיף לראות אותו פה מאשר מפרסם עוד בנק, זו המציאות של ימינו
    ואם הוא יגרום למישהו שרגיל רק לבהות בטלוויזיה באולפן שישי לפתוח ספר, אז מה טוב.

  • שלומית  ביום פברואר 4, 2008 בשעה 12:35 AM

    באמת שלא רציתי לכתוב על יאיר לפיד אבל פשוט לא יכולתי להתעלם אחרי דבריך החכמים
    http://www.notes.co.il/lir/40879.asp

  • יעל  ביום פברואר 4, 2008 בשעה 2:51 AM

    אסקפיזם אספיזם ושוב- אסקפיזם.
    כמו יאיר לפיד רוקד עצמו לדעת במועדון הגנקי, לעבר סוף לא ידוע.

    למה אנחנו אוהבים את היאיר?
    כי הוא מפרסם נהדר
    כי המתקתקות הזו משטיחה הכל.
    את כל מה שלא בסדר, את כל מה שקשה לנו ואנחנו לא יכולים להתמודד.

    כי הבריחה הזו- היא הבריחה שלו. מכל מה שקשה לו. וכגיבור תרבות ככה הוא מחנך אותנו.
    העיקר שלא נחשוב.
    זה כואב מידי.
    לחשוב זה שואה. לחשוב זה שכול.

  • מהמרכז  ביום פברואר 4, 2008 בשעה 11:39 PM

    יאיר לפיד לא התיימר לכתוב ביקורת ספרותית.
    הוא כתב המלצה , ונימק אותה בתאור ההנאה האישית שלו מהספר.

  • אורי  ביום אפריל 25, 2008 בשעה 12:37 AM

    וואו!! ניחוח כזה של פלצנות כבר שנים שלא זכיתי להריח. ולא רק אל המובן מאליו אני מכוון, כלומר מה שכבר נכתב כאן לפני בתגובות על כך שלפיד לא כתב ביקורת אלא המלצה, אלא על זה שהמבקר המלומד חושב שבגלל שבתחרות "מי קרא יותר ספרים ישראליים השנה" הוא ניצח את יאיר לפיד, אז הוא יותר אוביקטיבי, או בר סמכא, או מה שלא יהיה. הרי זו שטות, אף אחד מאיתנו איננו שופט אוביקטיבי, כ"א מאיתנו מביא אל הקריאה ואל הפרשנות שלו את המטענים שלו, את הצרכים שלו והנוירוזות שלו, בין אם קרא את כל הספרים שנכתבו השנה או שנעצר במיכל שלו. אם תבחן את זה היטב, זו הרי סוג הקריאה שאתה עשית לטקסט של יאיר לפיד הלא כן?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: